Wednesday, May 18, 2011

Ini Serius Sehati Sejiwa

Mata tak nak lelap. Sempat aku singgah dari satu blog ke satu blog. Sentap tiba-tiba ada follower yang unfollow. Biasa. Tapi adakah kerana blog aku makin membosankan? Ke makin annoying? Err... Abaikan.

Masa ke blog Andy, aku terbaca pasal Suami Allahyarhamah Datin Orchid Abdullah meninggal pagi tadi, pukul 6.10 pagi. Terkejut seyh. Sebab Datin Orchid kan baru meninggal jumaat lepas. Ini baru betul, sehati sejiwa. Moga ke syurga bersama-sama. Amin....

Teringat aku dengan kisah Allahyarham Pak Long dan Allahyarhamah Mak Long aku. Semasa hayatnya, Mak Long aku tu ada penyakit kanser hati. Lama dia sakit, tapi baru diketahui dia menghidap penyakit tu 3 bulan sebelum dia dijangka akan menghembuskan nafas terkahirnya. Maksudnya, masa diketahui dia ada penyakit tu, dia dah kat stage paling bahaya.

Pak Long aku sabar sangat melayan karenah isterinya. Biasalah. Orang sakit tenat. Ada je yang tak kena kan. Entah macam mana, Pak Long aku mengadu sakit. Terus dikejarkan ke hospital, terus meninggal dunia. Oh! Speechless. Rumah dia memang selalu ada ramai yang jenguk sebab Mak Long aku sakit. Tapi hari tu jadi kecoh sebab Pak Long aku meninggal.

Kesian Mak Long. Lagi la menderita kan? Mak Long pergi ke rahmatullah, 40 hari selepas Pak Long pergi. Masa tu sedih sangat. Baru je kehilangan Pak Long, Mak Long pulak menyusul. Sebelum Pak Long aku, ayah aku yang meninggal dulu. Lantaran itu, Pak Long aku agak tertekan. Hari-hari air matanya bergenang. Bila dapat tahu isteri kesayangannya sakit kronik, lagi dia sedih lan?

Apa-apapun, semuanya di tangan DIA. DIA Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Moga mereka semua ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman. Amin. AL-FATIHAH.

6 kata-kata jiwang:

AmirFX said... BALAS

Alfatihah untuk yang telah tiada.. Sesungguhnya setiap pemergian pasti memberi sedikit sebanyak impak dengan orang yang terdekat...

zacky786 said... BALAS

AL fatihah ..

sedih ..

Anonymous said... BALAS

samalah, terkejut jgk.. mmg mereka sehidup semati. apa pun tu smua takdir Allah swt

ztie said... BALAS

Al-Fatihah. Semoga roh kedua2 nya ditempatkan d tempat org beriman. Tedah ga nya lok. Brk berapa ari jak. Nama ajal maut di tgn Tuhan nak. Sapa sangka

sailaaf said... BALAS

eh,mana ada annoying. sy suka je baca awak berceloteh.hehe.saya pon penah mengalami, minggu tu datuk meninggal,minggu depan nenek pulak.selang seminggu.mmg sedih.

Khairul Onggon said... BALAS

Yalah kdg2 kita x sangka hoh.. Hidup mati ajal kita di tangan Tuhan.. Mintak2lah kita semua bait2 jak kesihatan kita tuk :)

Newer Post Older Post Home