Tuesday, August 17, 2010

Nak Rasa Tak?


Masa chatting ngan ztie, dia tanye, pandai buat kek tak? Jujur memang kalau tak de resepi memang aku tak pandai. KEcuali buat pegedil dan kek batik coklat. Itu saya pandai. Nak soh buat bila-bila pon tak de masalah. Kerananya ini favorite kamu dan si kecik-si kecik kat rumah.

Kamu, hujung minggu ni rasa nak buat kek batik pulak. Wahhh…. Lama tak makan tu. Kat sini tak de pulak orang jual. Nak rasa? Nanti kat Kuching yer… Lagi dua minggu. Tak sabarnya. Umph!

Okey, ni la kek batik yang aku nak buat tu. Ztie, tulis respi tok! Eheks!


Bahan

1 bungkus (350g) biskut marie
Setengah buku butter @ 125g
2 biji telur
1 cwn serbuk koko (as guna 1/2 cwn)

1/2 cwn milo (as guna 1 cawan)
1 cwn air
3/4 cwn gula atau gune 3/4 tin susu pekat
** milo dan koko tu terpulang pd citarasa. nak rase cokelat yg kuat..gune 1 cwn koko+1/2 cwn milo.nak rase yg agak mild,gune 1cwn milo+1/2 cwn koko


Cara-cara nak buat


1) Patah2kan biskut dalam periuk

2) Campurkan koko,milo,air,gula.

3) Dengan api sederhana, kacaukan sampai semua dah larut masukkan butter,kacau sampai butter cair

4) Kecilkan api, masukkan telur..kacau sampai agak2 pekat

5) Padamkan api dan masukkan pula biskut yg dah dipatahkan tadi.

6) Kacaukan sampai semua biskut dah di selaputi cokelat.(sukatan biskut terpulang pd citarasa)

7) Masukkan dlm loyang.. tekan-tekan sikit sampai padat.

8) Simpan dalam peti sejuk sebelum dipotong dan dihidangkan


Bila dah dipotong. Macam ni la rupa dia. Oh! Sedap nyer… Suka-suka!


Psstt.... nape macam kecik je gambar ni? Aghhh! Tak kisah la.. Hee....



Makin Rajin Masak,

15 kata-kata jiwang:

erolnukman said... BALAS

oittt..fav kmk ya....serius!

bspotgurl said... BALAS

ohh sedap ni
tapi perlu kurangkan manisnyee

ztie said... BALAS

okeh! lusak molah... tahan sebulan sik? keh3

Ibu Iman said... BALAS

lmk x molah kueh tok..

Faizal n Fashitah said... BALAS

Bok jak meli k sunkei marek. Nang antara kuih nok disuka mek.. (mudahan Ztie sik minat glak kuih tok fuhhh..)

ztie said... BALAS

eh.. gago jak nya. peberet kmk! mun sik .. sik mek nanyak amni.. Bluwek~! (macam nya maca gk. suka nak menoh blog ktk :P )

Faizal n Fashitah said... BALAS

Ada mek baca tok. Eleh... asal kuih nok di minat mek, ada la nya minat juak. Nang simok ngalah laa ishkk..

fLo said... BALAS

wah..ada resepi..harus la mek coba..hee..
mek nang kaki patah dapur...-->>maksud x pnde masak..sukati jak brik peribahasa...hahahhaa..
mek nang fail abis msk...huhuhuhuh

Hajib said... BALAS

senang jak upa cara2 molah kek tok.. boleh la mek try lak di umah sorang2 tok.. hehe

Amni said... BALAS

dear erolnukman,
hee.. nyaman ooo..

dear bspotgul,
yup! saya juga tak suka manis sangat.. biasa tak letak gula pon..

dear ztie,
try laa... hehe... tahan ya mun simpan dalam peti ais..

dear Ibu Iman,
jum polah! senang jak oo... tapi sukatan mok betul kan? kadang2 keras bah ataupon sepo gilak..

dear f & F & ztie,
hee.e... fav duak ztie.. boh kelaie.. hahaha...

dear flo,
tiba-tiba jak da resepi ooo... mun ya fav mek sorang sik mek kah sitok.. sebab ya fav bersama, haruslah oww share.. hehe...

dear hajib,
aok.. senang.. raya lak jangan lupak anta ke rumah ezra.. dapat mek cerik nyaman sik kitak molah.. wahahaha...

ainz said... BALAS

hehe...kek yang xyah bakar..senang dan sedap di makan..xpenah plak bli kat luar..kalo tringin,buat je..ngee~

Mr Noble said... BALAS

budak serawak kat opis slalu je bawak kek lapis sarawak & kek batik tu. sedap! :D

ciK LyndaWawa igUana said... BALAS

kmk suka kek ya...
hehehe

Amni said... BALAS

dear ain,
hee.... kalau rajin je saya buat..=P

dear mr noble,
sedap kan? ehehe... belum rasa saya buat lagi tuh. sekali makan mesti tak nak rasa lagi. erk?

dear wawa,
kmk pun... hehehe...

shiny2 star.. said... BALAS

bole bgi resepi ni dgan kuantiti yg betol x?nk try buat.tpi btataw nk agak bape bnyk koko.milo.gule.telur dan air..help me eh.

Newer Post Older Post Home