Thursday, September 2, 2010

Kembara Merdeka (2)


Kamu, selepas je sampai seperti yang diceritakan di SINI, kami telah disambut oleh Guru Besar dan guru-guru lalu dijemput untuk ke rumah Guru Besar. Masa tu jam dah 5.45 petang. Ada lebih kurang sejam lagi nak berbuka. Rumah tu rumah papan yang Cuma ada tingkat atas tu.

Gambar Hiasan

Sampai je atas rumah, terus kami di bawa untuk menyimpan beg. Satu untuk bilik lelaki, satu untuk bilik perempuan. Sangat selesa kat dalam bilik tu. Tahu la kami betapa bersusah payah nya mereka untuk memastikan keselesaan kami.


Guru Besar : Kat sini berehat sahaja. Nanti yang perempuan boleh menginap ke rumah Cikgu Sharifah.

Aku : Oh, okey.


Walau pun Guru Besar dah bagitau macam tu, Penolong Penyelia kami seolah-seolah lebih lebih selesa di rumah Guru Besar tersebut. Yalah, malas nak mengangkut segala barang keperluan kami ke tempat lain lagi. Dah la badan sakit-sakit kan. Di bagitau, dia ikut je Penolong Penyelia cakap apa.

Lepas tu, semua orang berkumpul di ruang tamu. Mereka sediakan kuih-muih dan pastinya air tuak. Oh!Mereka tuang segelas sorang untuk semua termasuk lah aku. Aku cakap aku tak minum. Dorang cakap, minum sikit takpe. Mujurlah rombongan kami sound-sound bagitau aku berpuasa. Lepas tu dorang keluarkan air tin tiger pulak. Mak ai!


Bos Aku : Amni, pukul berapa berbuka?

Aku : 6.42 Sir!

Bos Aku : Okey.. lama lagi ni.

Aku : Tak pe, sila lah minum. Saya tak de masalah (Sambil silakan semua orang untuk teruskan tanpa aku walaupun aku duduk kat situ jugak)

Guru Besar : Tak pe yer?

Aku : Tak pe…

Guru Besar : Jangan risau. Tukang masak kami dah sediakan makanan untuk sungkei. Nanti kita boleh makan sama-sama.

Aku : Okey.. (Sambil senyum je. Habis tu nak cakap apa lagi kan?)


Dengan selamba nya dorang minum, makan ayam kampong yang dipanggang dan kemuadian digaul dengan halia dan makan kuih-kuih di depan aku. Sambil makan, dorang borak-borak sambil menyakat aku dan Di. Ada aje yang dorang nak kenakan terutama Di sebabnya laki Di mengajar di Sekolah ULu Melipis tu.

Agak-agak pukul 6.30 petang, semua mata asyik tengok jam sambil menyakat aku supaya bersabar. Habis semua makanan dorang letak kat depan aku. Padahal aku Cuma boleh minum air laici dan kuih-muih tu je.


Di : Nah, ayam ni sedap. Aku bagi kau sikit.

Aku : Erk? (dahi berkerut. Biar betul dia ni!)

Di : Eh, aku lupa! (sambil tepuk dahi)

Aku : Tau tak pe.

Di : Aku tak teringat ayam tu tak halal. Tah sapa la yang sembelih.


Aku Cuma tersengih. Ada hati sebenarnya nak rasa. Yerla semua orang asyik cakap sedap je. Tapi sebab confirm ayam tu non-muslim sembelih, terus hilang niat tu. 6.42 petang aku dah boleh buka puasa. Sebenarnya banayk gambar aku nak bagi kamu tengok. Tapi tak dapat nak transfer gambar sebab cable handphone ni tinggal kat Kuching. Maybe next time, okey?


Kembara Lagi,

17 kata-kata jiwang:

bspotgurl said... BALAS

a'ah ler.. haritu I gi Kuching pun sama. Dorang siap suh I minum, kalau tak minum air tuak tu, katanye I tak menghormati tuan rumah tu...

ztie said... BALAS

nang la salu cmya. ya kmk salu mengong ati mun achie trebeling g pedalaman. huhuhu..
erm.. ok.. next time ari isnin mek nangga d kch ow.
mbak jak gmbr byk2

Amni said... BALAS

Dear Bspotgul & Ztie,
sebenarnya boleh tak minum. tapi kamu pegang gelas dia je.. tu tandanya kamu hormat dorang.. habis tu kamu minum ke?

Dear Ztie,
bah, insha allah.. i nanyak ngan encik medun lok k.. tang ada ari isnin nay pdah bukak umah, lu bukak umah la mek duak.. ne tek seari peracangan mek duak tek nak berjalan2.. iyerrr....

Faizal n Fashitah said... BALAS

Kamu.. part ya lah kamek sik rajin glak gi pedalaman2 tok espeseli rah area dak iban koh kamu eh. Penah dolok kamek ada pegi.. tapi kamek nulak secara bagus la. Kamek rasa, kinek tok sidak dah paham juak la kamu hoh. Mena sik kamu eh? ehek..

fLo said... BALAS

tedah..lalu ktk mkn ya jak la...xda mkn nasik...huhuhuhu....
lain kali bekal roti..hehehhe..

DiAhaNi ApAnDi said... BALAS

kmk salu juak dengar cerita org pegi pendalaman gia..:)

ciK LyndaWawa igUana said... BALAS

aek pa ya????

* kmk xda gerek..gerek kmk jaik.
nya xlalek ngan kmk.. k pa berik kad raya ngan nya...

Beautiful Stranger said... BALAS

lawak juak kamu eh abg audio..perey mek maca komen ktk..hahahaha

lawak juak owh..penah juak gi gawai..tp sikda la org berik. ada jenis yg faham bah..

asal thn iman jak.

HonEyBuNNy said... BALAS

awalnya dah berbuka eh...syok2....jangan mkn ayam xhalal...heheh

hamzah ian said... BALAS

fuhyooo.. pengalaman best ko ni.. tak penah gua pergi sarawak

Amni said... BALAS

Dear F & F,
heee... komen khas k laki mek baca ka? =P boh bingong nak g pedalaman.. sik sidak paksa minum.. sidak berik alternatif bah.. aek orange ataupun tuak.. tapi laki sidak berik la aek ya.. mun sik mok minum, jamah jak gelas ya dah cukup..=)

Dear Flo,
ada sambungan... hehehe... mun sik amkan nasik, parai kitai... kehkeh..

Dear hani,
dolok mungkin gia.. kinek tok dah okey dah...=)

Dear wawa,
aek tuak ya.. hehe... sik da gerek? alolololo... majuk dah nya... boh majuk lamak kedak ya gilak..

Dear Vie,
oooo..... perey ooo.... bang odio belum jumpa kamk gik. siap nya kelak... iyerrr... bilakah? macam berani.. ekekeke... mun bertudung nak sidak hormat.. mun sik bertudung ya sidak berik jak... sisak bukan tauk muslim ka non msulim kan? kadang 2 saja jak sidak sakat soh minum.. tapi kat sitok, muslim pun minum.. bak kata sidak, sikit sikpa.. yoh! habis amalan 40 hari sik diterimak!

Dear ila,
tak makan.. ada ayam halal yang doarng sediakan... tapi tunggu kembar tiga pulak... *wink*

~fisha~ said... BALAS

susah jugak ek lau non muslim majority.. haish~ btw, nape jeles yunk?:)

lumut esoklusa said... BALAS

hehe....
jgn makan weh..nnt gatal2 badan..
=p

mahira oya said... BALAS

skang nih byk psl halal ke x kan..

Amni said... BALAS

Dear hamzah,
mai la datang sawak..=)

Dear fisha,
tak susah sebenarnya.. pandai-pandai bawak dirik je...=)

Dear lumut esok lusa,
ye ke gatal? dah penah ke makan?

Dear mahira,
ye ke? hehe... yang ni sah2 la tak hala kalau non muslim yang sembelih kan? =)

Mr Noble said... BALAS

haha! nasib baik tak makan. kalau makan nnti makanan tu jadi darah daging kita, tak elok tu :D

kenyang ke makan kueh mueh je?

ainz said... BALAS

Wahh..disambut dengan meriah..hee..seronok.. :) ain dlu derang bg mkn seafood je..dekat sebulan xmakan ayam..huuu..ain suke ayam..sbb tu gemuk,kot..heee..

Newer Post Older Post Home