Wednesday, June 29, 2011

Saya Cakap Kerana Saya Prihatin, Kerana Saya Juga Perempuan

Aku sebenarnya risau dan takut dengan masalah-masalah yang berlaku di luar sana kepada perempuan dan wanita semuanya. Risau dan takut kerana aku juga perempuan. Aku takut dengan penyakit kanser yang semakin hari semakin tinggi membelenggu masayarakat kita. Puncanya? Pemakanankah? Serius aku keliru. Mungkin salah satu faktornya betul kerana pemakanan. Sebab lain?

Mungkin tak ramai tahu sebenarnya tuala wanita pakai buang yang kita pakai selama ini diperbuat daripada kayu pulpa yang dilembutkan dan diputihkan melalui proses pelunturan bahan peluntur berklorin yang menghasilkan bahan kimia iaitu dioksin.

Darah haid yang mengalir dari uterus akan diserap oleh tuala wanita. Gas dioksin yang terbebas melalui proses pemeluapan akan diserap ke dalam rahim melalui saluran uterus dan akhirnya sampai ke ovari melalui tip filopian. Aku tahu prosesnya tak lah semudah tu. Tapi antara sebab berlakunya kanser keranan kerana hadirnya bahan kimi dioksin tu. 

Jadi, macam mana nak buat? Tukarkan tuala wanita kita kepada tuala wanita yang diperbuat daripada kapas. Contoh yang ada? Bio Sanitary Pad. Selain diperbuat daripada kapas, ia juga mempunyai bahan herba yang boleh mengatasi masalah yang biasa kita hadapi seperti senggugut, sakit pinggan dan sendi, bau yang tidak menyenangkan, keputihan dan lain-lain lagi.  




Pada aku, ini yang terbaik setakat ini kerana ia diperbuat daripada kapas yang boleh menyerap segala gas bertoksik. Yes, prosesnya bukan lah semudah apa yang aku cakap. Cuma kalau aku terangkan secara specific sangat kang tak paham pulak kan? Jadi aku terang secara umum. 

Mungkin ramai yang cakap banyak je produk lain yang boleh menghilangkan bau, mengandungi herba jugak kan? Yer.. betul... tapi produk tersebut tidak menggunakan kapas sebagai bahan asas. Bertukarlah sebelum terlambat. Mencegah lebih baik dari merawat kan?


p/s : Aku bukan duta produk. Tapi kerana aku perempuan yang inginkan yang terbaik dalam hidup aku dan aku prihatin pada kalian yang bernama wanita. Lelaki, take note! pastikan pad bini-bini anda selamat digunakan. . 


7 kata-kata jiwang:

Cik Eka said... BALAS

amni eka takleh pakai ni..nanti eka gatal2...
huhu..banyak kali cuba..

[sutera kasih] said... BALAS

owhh..femes dh produk tok owh..byk dh bejual..

mama ahmed said... BALAS

Thumbs up.. =)

Liyana Yusof said... BALAS

erk... sebelum ni main tuka2 je jenama pad.. igtkn sumenyer kapas... pastu tak suka yang ada jell sebab susah nak cuci..

tak tau pulak ada yang di buat dari kayu pulpa... huhu.. thanx for diz information.. ^_^

# lepas ni pakai Bio Sanitary lak..

d_tieah said... BALAS

Kmk nang pakei pad tok.. Sejak 2,3 bulan yg lepas.. Hehehe..

beautiful_rose said... BALAS

terbaik amni!

Rt-qaH said... BALAS

mek setuju..mek pun pakey ya juak.just x thn bau nya jak la. mun nait lrt plh2 muka x tauk pa2..tp untuk kesihatan x hal la..:))

Newer Post Older Post Home