Tuesday, June 21, 2011

Tukar Email Dari Email Lain Ke Gmail Untuk Log In Blogspot

Minta maaf kerana hari ini masa aku dihabiskan dengan menaip report dan lebih banyak membaca dari menjengah ke blog kawan-kawan. Komen pun ada yang tak sempat lagi nak reply. Mungkin sekejap lagi. Hasil dari pembacaan aku, aku nak share sikit macam mana nak tukarkan email selain dari gmail ke email gmail

Sebenarnya aku dah lama cari. Oleh kerana aku dah jumpa tutorial dia, harus aku kongsikan. Sebab Kak Kujie cakap boleh copy paste untuk share, aku copy paste je kat sini ya. Just ikut, insha allah senang je nak buat.


1. Create akaun gmail
2.  Sign in blog macam biasa ( guna email yahoo -contohnya ). Pergi Settings >Permissions > klik Add Authors >  Masukkan email  gmail > klik Invite.
3.  Login akaun gmail > ada email jemputan > klik link untuk pengesahan . Ada notis ” To join this blog as an author, accept the invitation by signing in with your Google Account here”. Jangan takut, klik saja ‘here‘ dan kita dibawa memasuki dashboard blog tersebut.
4.  Logout dari akaun gmail tersebut dan login pula menggunakan email yang mula² ( yahoo )
5.  Pergi kat Settings > Permissions > ada nickname dan email yang baru kita add tadi sebagai author. Klik grant admin privileges.
6.  Nickname lama dan email lama boleh di remove, Sekarang blog tersebut menggunakan akaun gmail sepenuhnya.

Dah boleh buat? Kalau nak lebih input tips blogging dan tutorial, boleh jengah Kak Kujie. Takkan sia-sia. Serius banyak yang Kak Kujie share. 

3 kata-kata jiwang:

nabilah_2908 said... BALAS

lebih kurang sama dgn entri sy yg lepas... :)

nabilah_2908 said... BALAS

lebih kurang sama...cuma pada entri Amni ada tambahan lagi..lebih lengkap.. :) :) :)

ainz said... BALAS

sy memang pkai gmail..dah lame tak bukak email yahoo.. :)

Newer Post Older Post Home