Friday, September 23, 2011

Serahkan Semuanya, Berlapang Dadalah...

Aku cakap bukan sebab aku banyak sangat pengalaman. Cuma aku suka perati apa yang jadi kat sekeliling, dekat facebook, blog dan kawan-kawan aku. Ini sambungan dari kisah INI

Benda ni sama dalam perhubungan. Lebih menjurus kepada hubungan lelaki dan perempuan yang suka main tarik tali, yang sedang couple, bertunang ataupun dah kahwin. Biasa agaknya perempuan sangat suka buat telahan sendiri kan? Kalau lelaki ni tak angkat call, mesti sebab macam ini.. macam itu... lepas tu perempuan suka jugak dengar cakap orang lain.. lepas tu risau.... mungkin! Tak semua....

Kamu selalu pesan kat aku. Jangan negatif sangat. Terutama sekali dalam perhubungan. Apa yang kita fikir tu, bila asyik sangat fikir benda yang negatif, dia akan jadi doa. Dan tak mustahil dia akan jadi betul-betul. Padahal sebenarnya sebelum tu, tak de apa pun yang berlaku. 

Okey contoh senang. Kes Elia dan Fahmi. Ini contoh saja okey. Bila terjadinya Kes Elia dan Fahmi ni, ramai kan couple, tunang yang cakap, tak mustahil benda tu akan jadi kat kita pulak. Mula fikir bukan-bukan. teruatama perempuan. Dah tu, yang kelakarnya, boleh jadi gaduh pulak. Bila si lelaki layan baik sikit perempuan lain, mula syak wasangka. Padahal sebelum tu pun sama jugak macam tu. Tapi kerana penangan Elia dan Fahmi, maka ramai la yang jadi sangat negatif. 

Ramai la yang suka main-main tuduh pasangan masing-masing. Girls... kalau kita tak de bukti, jangan suka sangat main tuduh-tuduh sebab lelaki ni cepat rimas kan bila perempuan yang dia sayang tak percayakan dia. Tapi... percaya, percaya jugak. Jangan percaya tak pakai akal. Kalau dah bukti depan mata, lagi nak percaya? Perempuan ni ada instinc yang kuat. Dia boleh rasa kalau ada sesuatu yang tak elok sedang berlaku pada pasangan dia. Cuma, kena pandai menilai. Sama ada itu instinc yang betul, atau bisikan syaitan yang sangat suka nak menghasut pasangan yang ada intention nak ke arah benda baik....

Kalau lah kita boleh selalu fikir macam ni kan elok,

"Serahkan semuanya pada DIA kerana semua DIA telah rencanakan semuanya.... Hiduplah dengan berlapang dada... "

Serah kat sini bukan bermaksud kita tak perlu berusaha. Cuma kita perlu ada ilmu macam mana nak baiki keadaan kalau sesuatu terjadi. Juga, perlu ada keyakinan yang kuat pada DIA selalu. Banyakkan membaca, luaskan pergaulan dengan orang-orang yang lebih berpengalaman. 


p/s:  Aku pun tak tau point mana yang aku nak tekankan sebenarnya. Just aku rasa semua benda kat dalam dunia ni, kita perlu ada Ilmu baru kita boleh bercakap.... Ada lagi yang aku nak tulis, tapi.... nanti lah... 

11 kata-kata jiwang:

fiezah91 said... BALAS

serius mun fikir -ve benda ya nang macam doa. selalu mun fikir -ve mesti benda yag difikir ya akan terjadi T__T

nabilah_2908 said... BALAS

gerak hati sy kuat mengatakan dia tipu...tapi saya takde bukti kukuh...

dia pandai mengelak...

so....rasanya apa yg perlu saya buat..percayakan dia...berikan peluang lagi....or...let go je..? :)

Tieah Madian said... BALAS

Jyeah!!! Fikir positifffffffffffffff.. Kmk suka cuma kdg2 emosi kita boleh jadi sik terkawal dan menyebabkan kita fikir negatif kan??? Huhuhu..


Entry Terbaru 1 : Trends #gantitajukfilemdengantelur Adalah Lebih Baik Daripada #gantitajukfilemdenganrosmah
Entry Terbaru 2 : Salahkah Menonton Filem Nasi Lemak 2.0
Entry Terbaru 3 : Filem Nasi Lemak 2.0 Tidak Kurang Hebatnya

eeir said... BALAS

mena pdh ktk babe~ moga apa yg kita ad kinek tok, direstu oleh suma , ya yg terbaik! :) chill babe~ ilike ur entry! :) grk mek salu juak bgg, sbb ada kwn nya yg bgrk 8 taun, tp bila ompuan ya jumpa laki keja bgus, trus tggalkan laki yg xda berharta glak tok,"kita hanya perlu usaha jk, berdoa, pasya kita serah kat NYA jk." ya jk mek salu pdh ngn nya babe~. hee.

Anonymous said... BALAS

amy selalu berdoa moga2 hubungan amy dgn tunang amy direstuiNya..sama jgk dgn amni n amir...huhu

ainz said... BALAS

kadang2 instinct pun boleh diguna pakai..tapi perempuan haruslah bijak..jangan melulu je..try korek2 dulu..dah kumpul bukti, baru serang..ahaha!

dulu saya amat percayakan dia..akhirnya dia tinggalkan sy jugak..sekarang..sy dah redha..setiap yang berlaku,ade hikmahnye.. :) sy doakan dia bahagia dengan pilihan hatinya..

kathy said... BALAS

Perempuan ni ada instinc yang kuat. Dia boleh rasa kalau ada sesuatu yang tak elok sedang berlaku pada pasangan dia. Cuma, kena pandai menilai. Sama ada itu instinc yang betul, atau bisikan syaitan yang sangat suka nak menghasut pasangan yang ada intention nak ke arah benda baik....

p/s - kmk setuju 101% pasal ayat kat atas ya..

Jenny Pa-un said... BALAS

bak pdh org kata2 itu satu doa nak??

♥ p a a n i ♥ said... BALAS

sentiasa lah berdoa..

Namee Roslan said... BALAS

em yela amni. nk kena trust pd pasangan kan dan laki pun tak suka dituduh. amni lagi lah, kamu tu artist...lg dugaan kan. tp takpe, amir nampak boleh dipercayai :) dr riak muka dia jujur. :)

[sutera kasih] said... BALAS

betul tu..hati perempuan kuat instinct. kmk pernah laluinya. mun bulak, msti kmk dpt rasa..even dinafikan dgn beribu alasan. akhirnya, mesti pecah juak. so, berserah saja. mcm kmk, dh puas juak knk bulak2. tp kmk terimak jak. maafkan. sbb ALLAH MAHA ADIL bah. last2, NYA akan nunjok juak apa dibulak org dgn kita. jgn ikut perasaan yg bukan2. hal org jgn samakan dgn hal kita, ya nyuruh kita mudah nk fikir yg pelik2.

Newer Post Older Post Home